Sunday, May 9, 2010

DIMANA KEKUATAN BANGSA MELAYU???



















Assalamualaikum.

Dimana terletaknya kekuatan Melayu?

Di bajunya kah?

Di capalnya kah?

Atau di songkoknya?

Inilah perkara yang sering bermain di benak pemikiranku. Dimanakah letaknya kekuatan bangsa Melayu...

Mengikut catatan sejarah, orang Melayu merupakan satu bangsa yang terkenal dan handal dalam ilmu pelayaran dan perdagangan. Jika tidak masakan lahirnya kerajaan-kerajaan maritim seperti Langkasuka, Kerajaan Kedah Tua, dan Melaka. Malah kekuatan dan kehebatan orang Melayu dalam ilmu perdagangan diakui oleh penjelajah barat.

Kita lihat pada sejarah, sebelum kedatangan penjajah barat ke Tanah Melayu, orang Melayu telah pun mempunyai sistem pemerintahan yang tersendiri. Walaupun ianya bukanlah sistem demokrasi sepertimana yang diagung-agungkan oleh 'budayawan demokrasi' di Malaysia ini, namun sistem pemerintahan pada era kesultanan Melayu Melaka membuktikan orang Melayu tidak memerlukan 'sistem luar' dalam urusan pentadbiran kerajaannya.

Walaupun terdapat beberapa pandangan dari tokoh sejarahwan yang mengatakan sistem politik di era kesultanan Melaka tidak telus dan penuh dengan unsur rasuah, aku merasakan pandangan yang dikemukakan oleh tokoh-tokoh berkenaan adalah tidak tepat dan terlalu lemah dari aspek faktanya.

Pertama sekali aku melihat dari mana tokoh-tokoh sejarahwan itu mendapatkan informasi mengenai 'kelemahan' sistem pemerintahan kesultanan Melayu Melaka. Jika mereka bersumberkan dari hasil-hasil tulisan yang ditulis oleh tokoh-tokoh sejarahwan eropah, maka ianya sudah cukup membuktikan bahawa segala andaian mereka ini tidak boleh diterima pakai. Mengapa aku berkata sedemikian? Jawapannya mudah, kita lebih mengetahui siapa diri kita dan apa kehebatan bangsa kita. Siapa mereka mahu menafsirkan siapa diri kita?

Walaubagaimanapun ianya bukan bermakna penulis menolak mentah-mentah segala hipotesis mereka, namun penulis mahukan kita semua berhati-hati apabila menerima sesuatu kenyataan ataupun jawapan dari pihak-pihak berkenaan.

Kembali kepada topik asal. Dimanakah kekuatan bangsa Melayu? Ada yang mengatakan bahawa kekuatan orang Melayu terletak pada politik, manakala ada yang mengatakan kekuatan bangsa Melayu terletak pada silat. Namun bagi aku orang Melayu tidak mempunyai apa-apa kelebihan dan kehebatan. Mereka serupa dengan bangsa lain di dunia ini. Tinggal di planet bumi, menghirup udara yang percuma dan minum air dari air yang diciptakan oleh ALLAH. Tetapi tidak sedarkah kalian, bahawa orang Melayu kuat disebabkan agama ISLAM yang dianuti mereka?

Kenapa aku berkata sedemikian? Kita kembali kepada fakta sejarah, walaupun wujud kerajaan Melayu sebelum kedatangan ISLAM ke tanah Melayu, tidakkah kita sedar bahawa kerajaan-kerajaan Melayu ini berposisi sangat kecil dan sering diserang oleh kuasa-kuasa besar seperti Siam. Malah ada diantara negara terpaksa menghantar wang ufti ke negara-negara kuasa besar seperti Siam bagi menjamin keselematan negaranya. Namun setelah kedatangan ISLAM, orang Melayu telah mula bangkit dan membina sebuah kerajaan yang kuat sehingga mampu menggerunkan negara-negara jiran mereka yang sebelum ini menjadi ancaman kepada kerajaan-kerajaan kecil orang Melayu.

Melalui ISLAM, orang Melayu telah diajar bersatu dibawah panji-panji ALLAH. Sultan bergelar Khalifah dan diberikan kuasa mentadbir dan memerintah berdasarkan peruntukan kuasa yang telah ditentukan oleh ALLAH dan RasulNYA. Dan jika kita mengkaji sejarah secara lebih mendalam, apabila datangnya ISLAM ke Tanah Melayu dan Melaka khususnya, maka bermulah detik kegemilangan Melaka.

Dan ianya juga mempunyai satu jalan cerita yang sama, yang berlaku di Madinah. Madinah atau Yatrib tidak begitu dikenali di kalangan Jazirah Arab, namun setelah kedatangan ISLAM, Madinah telah bertukar menjadi sebuah kerajaan ARAB ISLAM yang kuat sehingga mampu mengalahkan kerajaan-kerajaan yang besar seperti Rom dan Parsi yang telah lama wujud sejak sebelum kelahiran junjungan besar Nabi S.A.W.

Namun sayang sekali buat masa kini. Negara kita, walaupun diiktiraf sebagai sebuah negara ISLAM, masih terus berpegang dengan prinsip-prinsip dan jaringan politik yang diasakan oleh Yahudi. Kita masih bergelumang dengan maksiat Demokrasi. Yang melabelkan diri mereka atas nama 'Parti ISLAM' pun masih keliru dengan landasan yang mereka gunakan. Maka aku menyeru kepada semua umat Melayu, dimanakah sebenarnya kita sekarang? Percayalah kata-kataku, MELAYU nampak hebat disebabkan ianya bersemadi dengan ISLAM. ISLAM yang menaikkan NAMA MELAYU. ISLAM yang MENGUATKAN MELAYU. ISLAM yang MEMBINA JATI DIRI BANGSA MELAYU. Dengan kata lain, tanpa ISLAM, bangsa MELAYU hanyalah seperti 'JASAD TANPA ROH'

AYUH KITA KEMBALI KEPADA ISLAM YANG SEBENAR!!!

AYUH KITA KEMBALI MEMPELAJARI ISLAM BERLANDASKAN AL-QURAN DAN HADIS!!!

AYUH KITA RAWAT BANGSA KITA DENGAN ISLAM!!!!

NUKILAN : PENA MINANG

No comments: