Tuesday, February 23, 2010

MATLAMAT HIDUP

Kebanyakan orang tidak mengetahui apa yang diingininya dalam hidup. Mereka tiada satu matlamat yang dituju dalam hidup. Sesetengah yang lain pula mempunyai matlamat tetapi kabur. Matlamat amat penting bagi mereka yang inginkan kejayaan. Ia mentakrifkan dengan jelas apa yang mahu dicapai dalam jangka masa yang spesifik.

Matlamat hidup umpama tiang gol di dalam sebuah permainan bola sepak. Tanpanya, anda tidak fokus dan bermain tanpa tujuan. Anda akan hanya menghabiskan masa sembilan puluh minit berlari-lari di dalam padang. Begitulah juga dengan manusia. Manusia yang tidak tahu matlamat hidupnya umpama menghabiskan masa hayatnya di dunia tanpa tujuan.

Menurut Maxwwell Maltz, di dalam tubuh manusia terdapat satu sistem atau mekanisma dalaman yang berfungsi memandu kita mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Untuk mekanisma tersebut berfungsi, ia perlu kepada satu sasaran untuk ia capai. Oleh itu, kita perlu menetapkan satu matlamat spesifik yang boleh dicapai.

Tanpa matlamat hidup yang berkesan, mungkin anda tidak akan mencapai matlamat yang ditetapkan. Apabila anda tidak melihat kepentingan menetapkan matlamat, anda hilang semangat untuk berusaha mencapainya. Keyakinan diri juga diperlukan bagi memastikan anda terus bersemangat.

Musuh anda yang paling besar apabila anda mahu mencapai matlamat adalah perasaan takut mencuba. Ia akan menguburkan potensi dan bakat yang anda miliki. Anda harus menerima kenyataan bahawa hidup ini penuh dengan halangan dan orang yan g berjaya adalah mereka yang berdepan dengan halangan-halangan hidup.

Apa yang dikatakan matlamat hidup yang berkesan? Satu matlamat yang berkesan boleh dikenalpasti dengan menggunakan akronim ‘SMART’.

‘S’ - Spesifik. Matlamat yang spesifik ada kayu ukur yang boleh diukur. Contohnya, “Saya akan mendapat 8A dalam PMR pada tahun 2008”. Bilangan A boleh diukur dan ditentukan pencapaiannya.

‘M’ – Measurable (boleh diukur).

‘A’ - Attainable (boleh dicapai).

‘R’ - Realistik. Pastikan matlamat yang anda tetapkan bertepatan dengan keupayaan dan kemahiran anda. Ini kerana kegagalan mencapai matlamat yang tidak realistik akan hanya menyebabkan anda berasa hamapa dengan diri sendiri. Namun, matlamat mestilah mencabar kerana kajian telah menunjukkan bahawa matlamat yang mencabar akan menghasilkan prestasi yang lebih tinggi.

‘T’ - Time-bounded (punyai batasan waktu). Apabila sesuatu matlamat tiada batasan waktu, ia akan hanya melengahkan anda daripada mencapainya. Penetapan suatu jangka waktu akan menjadi motivasi kepada anda untuk mencapainya dalam jangka waktu yang ditetapkan.

Panduan Mencapai Matlamat

1. Tetapkan matlamat-matlamat utama anda berasaskan misi peribadi anda. Tuliskan matlamat tersebut di atas kertas. Tampalkan atau letakkan di tempat yang anda mudah lihat.

1. Pecahkan matlamat-matlamat anda kepada matlamat jangka panjang(lima tahun atau lebih), matlamat-matlamat jangka sederhana (antara 1-5 tahun) dan matlamat-matlamat jangka pendek(kurang daripada setahun).

2. Susun matlamat-matlamat anda mengikut keutamaan. Tanyalah diri anda, “Matlamat manakah paling genting untuk membantu saya mencapai tujuan saya yang utama?”. Tumpukan usaha anda untuk mencapai matlamat yang lebih penting dahulu.

3. Sediakan pelan-pelan tindakan untuk mencapai matlamat-matlamat anda. Kata orang bijaksana, “Orang yang gagal merancang, merancang untuk gagal.”

4. Hidupkan keinginan yang berkobar-kobar untuk mencapai matlamat-matlamat anda. Bayangkan matlamat-matlamat itu sebagai sudah tercapai dari semasa ke semasa. Fikirkan selalu tentang manfaat atau kepuasan yang anda akan nikmati hasil daripada pencapaian matlamat-matlamat anda.

5. Semak semula kemajuan ke arah pencapaian matlamat-matlamat anda dari semasa ke semasa. Buat pembaikan di mana perlu agar anda terus konsisten mencapai matlamat yang telah anda tetapkan.

No comments: